18 Kasım 2012 Pazar

İnternet Gazeteciliği


  • Gazeteler, teknolojik gelişmelerdeki hızlı ilerlemenin sonucunda geleneksel gazete yayımlarının yanı sıra İnternet kanalıyla okurlarına yeni bir yöntemle ulaşabilmenin fırsatını elde etmişlerdir. İnternet gazeteleri, basın alanında çalışanlara olduğu kadar okurlara da son dakika haberlerine hızlı ulaşım, online gazete arşivleri ve bu arşivlerdeki haberlere ulaşabilme gibi yeni olanaklar sunmaktadır. Ayrıca İnternet, gazeteleri güncellikten bir adım öteye taşıyarak okurlara gazeteleri ile iletişim olanağı da sağlayabilmektedir.
  • Yerel, ulusal ve uluslararası alanda siyasetten ekonomiye, spordan sağlığa kadar uzanan farklı içerikteki haberlere ulaşım olanağı veren haber sitelerinin sayısı da hızla artmış ve haber yayım platformları içinde özel bir yer edinmeye başlamıştır.
  • Haber, modern yaşamın vazgeçilmez bir unsurudur. İnternetin haber yayımında etkin olarak kullanılması, İnternet kullanıcılarının haber ediniminde İnterneti önemli bir araç konumuna getirmiştir Özellikle 18–24 yaş grubundaki İnternet kullanıcılarının enformasyon ediniminde İnternete başvurma oranları yaklaşık yüzde 68’dir. Ancak İnternetten elde edilen bilgilerin güven sorunuyla karşı karşıya olduğu bir gerçektir. Haber kaynaklarının aşırı derecede artması, yani “haber çöplüklerinin yaratılması” bu durumu daha da içinden çıkılmaz hale getirmektedir. Şu an itibarıyla İnternet gazeteciliğinde, haberin hangi amaçla ve çoğu kez kim tarafından düzenlendiği genellikle bilinmemektedir. Bu nedenle de, haber seçiciliği konusunda daha dikkatli olmak gerekir. Özellikle son dönemde İnternet gazeteciliğinde asparagas haber patlaması yaşanması, haberin güvenirliği konusunda bazı stratejiler geliştirmeyi zorunlu kılmıştır.
          Fethi Kaya, Akademi Dergisinin 1. sayısında bu konuda basit, ama önemli birkaç öneri               sunmaktadır.
  • Bir haber sitesine ilk kez giriyorsanız öncelikle künyesine bakınız. Sitenin sahibi ve çalışanlarını tanıtan, misyonunu tarif eden künyeyi bulamıyorsanız güvenmeniz için hiçbir neden yoktur.
  • Haberini okumakta olduğunuz sitede imla kurallarına uyulup uyulmadığına bakınız. 
  • Siteyi yönetenlerin daha önce yayıncılık ve habercilik yapıp yapmadıklarını öğreniniz. 
  • Takip ettiğiniz sitedeki bilgilerin taze bilgi mi yoksa üç ay öncesinin bayat bilgileri mi olduğuna dikkat ediniz. 
  • Sitedeki haberler kadar sitede yer alan reklâmlara da bakınız. Reklâm ve haber dengesi reklâm lehine ağır basıyorsa, bu sitenin kuruluş amacından kuşkulanınız. 
  • Artık önemli bütün yayın kuruluşları ve basılı gazeteler kendi haber sitelerini oluşturmuş durumdadır. Bu siteler diğer sitelere göre daha fazla bilinen ve en azından profesyonel kişiler tarafından yönetilen sitelerdir. Dolayısıyla haber yapma tekniklerini iyi bilen, haberi iyi aktarabilen başvuru siteleri olarak değerlendirilebilir. Böylece, önemli sitelerde hiç yer almayan haberlerin asparagas (şişirme haber) olduğu anlaşılabilir ve bu düzmece haber ve sitelerin büyük bir kısmı elenebilir.
KAYNAKÇA: http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/modul_pdf/321GM0022.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder