18 Kasım 2012 Pazar

İnternet Gazeteciliğinin Diğer Gazetecilik Türlerinden Farklılıkları


  • Bilgisayar ortamında iletişim sağlayan İnternet, haber yayımlarıyla da yeni bir habercilik türü ortaya çıkarmıştır. İnternet haberciliği bütün habercilik tekniklerinin birleştiği bütünleşik haber sunumuna doğru yönelmektedir. İnternet gazeteciliğini kısaca şöyle özetlemek mümkündür: “TV kadar hızlı, gazete kadar derin ve kapsamlı…” Dolayısıyla İnternet gazeteciliği, televizyon ile gazetenin olumlu taraflarını bir sentez haline getiren yepyeni bir medya aracıdır.
  • Hem yazılı, hem sesli, hem de görüntülü haberler, İnternetteki web sayfalarında bütünleşik olarak sunulabilmekte, bu özelliği ile gazete ve televizyonun haber iletim sistemlerini bütünleştirerek yazı, ses ve hareketli görüntüleri aynı ortam üzerinde ve eş zamanlı olarak İnternet kullanıcılarına sunabilmektedir.
  • İnternet haberlerinin özellikleri bağlamında haberlere yeni bir biçim gelmiştir. Hipermetin özelliğiyle haberle ilgili tüm dokümanlara bağlantılar verilebilmektedir. Haberle ilişkili geleneksel araçlardaki zaman ve sütun sınırlılıkları ortadan kalkmıştır. Haberler uzun olarak verilebilmektedir. Yazı, fotoğraf, grafik, ses, görüntü ve animasyon olarak multimedya özellikleri, haberin içinde birlikte sunulabilmektedir. 
  • İnternet haberciliğinin en büyük işlevi, bilgileri anında aktarabilmesidir. Bir bilginin karşı tarafa aktarılması, bilgisayar ekranına yazılması kadar kolaydır. Bu işlev daha çok finans haberciliğinde büyük aşamalar kat edilmesini sağlamıştır. 
  • Basılı gazetelerde bir haber okuyucuya en erken bir gün sonra ulaşmaktadır. İnternet gazeteciliğinde ise haber değeri taşıyan olay, olayın hemen ardından İnternet sayfasında yerini alabilir. Dolayısıyla gazetesini eline alan İnternet kullanıcısı için artık o haber, haber olmaktan çıkmıştır. Basılı gazetelerdeki bu temel olumsuzluğun yanı sıra aynı haber ile ilgili yeni gelişmelerin verilebilmesi için yine en az 24 saatlik bir sürenin geçmesi gerekir. Buna karşın İnternet gazeteciliğinde haberle ilgili her türlü gelişme anında okuyucuya iletilebilmektedir. 
  • Haberin anlık izlenmesi, haberle ilgili başka bilgilerin kaynaklarının verilmesi, İnternet gazeteciliğinin temel avantajıdır. Ayrıca basılı gazete okuyucusunun, önüne gelen habere gerek içerik, gerek biçim açısından hiçbir müdahale şansının olmaması İnternet gazeteciliğini bir adım öne geçirmektedir. Çünkü İnternet gazeteciliğinde bir haber istendiği anda düzeltilebilir, okurun katkılarıyla yeniden yapılandırılabilir. İnteraktif yayıncılık dediğimiz yayın anlayışında, yanlış yapılan habere müdahale edilebilir, uyarılarda bulunulabilir ve haberin düzeltilmesine katkı sağlanabilir. 
  • İnternet gazeteciliğindeki bu hız, klasik gazeteciliğin “atlatma haber” olgusunu da kökünden sarsmaktadır. Artık haberin atlatma olabilme şansı çok düşüktür. Çünkü atlatma haber, herhangi bir gazetenin bir haberi diğer gazetelerden önce vermeleri anlamına gelir. Bugün haber İnternet gazeteciliği sayesinde hemen tüketime sunulmakta ve gazetelere satış avantajı sağlayan bu olguyu etkisizleştirmektedir. 
  • İnternetin ortaya çıkışıyla birlikte insanlar artık günlük değil anlık yenilenen gazeteler okumaktadırlar. Üstelik bu iletişim aracı ile zaman ve mekan kavramı da anlamını yitirmektedir. Gazete almayı unutan, çalışırken zaman bulamayan insanlar, bilgisayarda işlerini yaparken istedikleri gazetenin web sayfasını dolaşabilmekte, kısa bir sürede genel başlıklarıyla gazeteyi tarayabilme olanağı bulmaktadırlar.
  •  İnternete medya açısından bakıldığında; geleneksel gazetecilik basılı materyal üzerinde yayımlanma tekniğini kullanırken, radyo ve televizyon yayın olarak varlık göstermektedir. İnternet ortamı ise habercilik ve gazetecilik için birçok sunum seçeneği sunmaktadır. Kamuoyu araştırmaları, seri ilanlar ve insan kaynakları bölümleri de farklı alanlardaki hizmetlere örnek olarak verilebilir. Ayrıca sanal gazeteler yazılan haberlerin içeriği ve uyandırdığı etkiyi ölçmek için okuyucu ile birebir interaktif sistemler yaratarak normal gazetelerden farklı bir görünüm ve işlev kazanmaktadır. Böylelikle İnternetin işlevi ve yapısı sayesinde herhangi haberin daha çok okunduğu, hangi reklamın ilgi çektiği gazeteciler ve ilgililer tarafından rahatlıkla takip edilebilmektedir. Anketler, forumlar düzenlenerek gündem daha belirgin hale getirilebilmektedir.
  •  Gazeteler tüm eklerini ve arşiv kayıtlarını da İnternet üzerinden okuyucularına sunabilmektedir. Okuyucular, arşivlerde kayıtlı bulunan birçok bilgiye ve habere anında ulaşılabilmektedir. Geleneksel gazetecilikte haber okura diret ve tek yönlü sunulurken internet ortamında okur, tepkisini yine ilgili bağlantılara tıklayarak anında bildirebilmektedir.
  • Okuduğu makale ile ilgili bir sorun olduğunda ise, yazarların e-mail adresleri sayesinde gazetecilerle anında birebir iletişim kurabilmektedir. Ayrıca okuyucu bir haberi İnternet ortamında birçok farklı yazardan ve sütundan ve gazeteden takip ederek karşılaştırma zemini de bulabilmektedir. İnternet gazeteciliği ile gelen diğer önemli bir hizmet de “kişiye özel haber”dir. Birçok özel haber, isteyen okurun bilgisayarına özel kutularla yollanmaktadır. 
  • Basılı gazetelerin yaşanan bütün bu sıkıntılara rağmen haber konusunda önemli bir avantajı vardır. Tamamı uzmanlardan oluşan yayın kurulu bir haberi uzmanlık diliyle ve uzman yorumlarıyla vermektedir. İnternet haberciliği için henüz bu aşama gerçekleşememiştir.
  • Yukarıda sıralanan farklılıkların yanında gazete maliyetleri ve dağıtım açısından karşılaştırma yapmak da yararlı olacaktır. Öncelikle maliyet açısından bakıldığında, basılı gazetenin İnternet gazeteciliğine göre daha büyük sermayeye ihtiyaç duyduğu görülür. 
  • İnternet gazeteciliğinin belki de en büyük avantajı dağıtım alanında ortaya çıkmaktadır. Sadece bir tek komutla gazete bilgisayar ve İnternet ağı bulunan dünyanın en ücra köşesine bile aynı anda ulaştırılabilmekte ve dağıtımda şu veya bu nedenle gecikme söz konusu olmamaktadır. Basılı gazete dağıtıcılığı ise hem zahmetli hem de maliyeti yüksek olan bir iştir.
  • Gazetelerin okunma oranlarına bakıldığında ise, gerek dünyada gerek ülkemizde İnternetin her geçen gün daha fazla okuyucu topladığı görülür. Bu durum gazetelerde büyük oranda tiraj kaybına yol açmaktadır. Tiraj kaybına giren gazeteler bu rekabete dayanmak için okurlarına her gün, küçük bir fiyat artışıyla DVD, çizgi romanları, CD, kitaplar, ansiklopediler, satranç oyunları gibi ürünler vermeye başlamışlardır. Ancak, gazetelerdeki tiraj düşüşü önlenememiş; bugün de yaşanan kan kaybı, İnternet kullanıcılarının artışına paralel olarak artmaya devam etmektedir.
  • Gazetelerin tirajı ve reklâm payı sürekli düşüyor Dünyada gazete tirajlarının ve gazetelerin reklâm piyasasındaki payının sürekli düştüğü belirtildi.
  • 24 Ekim 2003 — Dünya Gazeteler Birliği (WAN) tarafından yapılan araştırmaya göre, dünya ölçeğinde gazete tirajı geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 0.35 düştü. İnternet gazeteciliği de gelişmeye devam ediyor.
  • WAN’ın Ekim ayı basın bülteninde sonuçları yayımlanan araştırmada 70 ülkedeki veriler incelendi. Araştırmanın kapsadığı 11 Avrupa Birliği ülkesinde, son 5 yılda olduğu gibi geçen yıl da tiraj kaybı oldu. AB’de yayımlanan günlük gazete sayısı da düştü ve 10 gazetenin yayın hayatına son vermesi sonucu, AB’deki günlük gazete sayısı geçen yıl 1100’den, 1090’a indi. AB ülkelerinde 1998’den bu yana 40 günlük gazete yayın hayatına son verdi. ABD’de tiraj kaybı ise 2002’de yüzde 0.7 oldu, 1998–2002 arasında ABD’deki gazete tirajlarında yüzde 1.8 azalma oldu.
  • En çok gazetenin satıldığı Japonya’da bile gazete tirajları geçen yıl yüzde 1,2 düştü. Japonya’da gazete tirajları 6 yıldır sürekli düşüyor
  • Ancak inceleme kapsamındaki ülkelerin yüzde 28’inde gazete tirajlarında artış görüldüğü belirtildi. 1998–2002 dönemi dikkate alındığında ise, tiraj artışı görülen ülkelerin araştırma yapılan ülkelere oranı yüzde 35 olarak tespit edildi. Genel eğilim aksine, Çin’de tirajlar arttı. 2001 yılı verilerine göre Çin’de gazete tirajı yüzde 8,5 arttı. 1997– 2002 arasındaki tiraj artışı ise toplam yüzde 30,3 oldu.
Kaynak: www.ntvmsnbc.com
              http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/modul_pdf/321GM0022.pdf

Online Gazetecilik



  • Gazeteler topladıkları ve işledikleri haberleri İnternet ortamında çok daha fazla sayıda ve farklı çevreden kişilere ulaştırabilmek için elektronik gazete sayfaları oluşturmuşlardır. Gazetelerin İnternet üzerinden yayımlanmaya başlamasıyla birlikte ortaya çıkan yeni gazetecilik türüne online (çevrim içi), elektronik veya sanal gazetecilik denilmektedir.
  • İnternet gazeteleri, 1994’ten sonra hızla gelişen ve dünya çapında yaygınlaşan bir iletişim aracı olmuştur. İnternet gazeteleri sayesinde; geleneksel gazetelerin İnternet ortamındaki yayınlarına ulaşabilmenin yanında, yalnızca İnternet üzerinden habercilik yapan web sitelerine de erişilebilmektedir. Bunun yanında bazı kişilerin kendi çabaları ile derledikleri haberleri yayımladıkları kişisel web siteleri de bulunabilmektedir.
  • İnternet gazeteciliği temelde bir kişinin İnternet üzerinden bir tutkusunu paylaşmak, sanal ortamda da olsa yeni insanlarla tanışmak, bir haberi yorumlamak veya kendi çevresinde olan bir olayı anlatmak için web sayfası içerisinde açtığı sayfadır. Çok ucuza hatta bedavaya açılan sayfalar Weblog diye anılmakta ve bunların kullanıcılarına ise Blogeur (tartışmacı) denilmektedir. Bir blog (tartışma listesi), bilgi dağıtımı, bilgi alışverişi için oluşturulmuş teknolojik bir açık oturum platformudur. Bloglar bazen günlüklerle karıştırılsa bile aslında aynı şeyler değildir. Günlük, içerik olarak weblogtan ayrılır, daha kişisel, daha uzun metinlerden oluşabilir.
  • Yine karıştırılan başka bir şey de web sitesi (İnternet sitesi) ile weblogtur. Web siteleri İnternet gazeteciliğinin temelini oluşturur. Weblog bu siteler içerisinde tüm İnternet kullanıcılarına açık özel bir sayfadır. Ancak, “her web sitesinin mutlaka bir Weblog sayfası vardır” diyemeyiz. Başka bir ifadeyle blog web sitesinin bir parçasıdır.
KAYNAKÇA: http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/modul_pdf/321GM0022.pdf

İnternet Haber Sitelerinin Yapısı



  • Haber yayımcılığında aslolan, yayın aracının kendi muhabirleri tarafından haberlerintoplanmasıdır. Ancak reklâm ve diğer gelirleri yeterli düzeyde olmayan İnternet haber kuruluşlarının kendi haber örgütlenmelerini kurmaları pek mümkün değildir. Bu nedenle birçok haber sitesi, geniş haber toplama ağına sahip olan haber ajanslarından yararlanmaktadır. Bunun yanında İnternetten, elektronik postalardan veya kendi kaynaklarını kullanarak da çeşitli haberler derleyebilmektedirler.
  • Haber sitelerinin çoğunda haber editörleri bulunmasına rağmen henüz bir muhabir kadrosu oluşturulmamıştır. Bu da haberlerin ajans kaynaklı kullanılmasına neden olmaktadır. İnternet gazeteleri, haber ajanslarının kullanıma sunduğu haberlerden basılı gazetelerden daha fazla yararlanmaktadır. Haber ajanslarının yayınladıkları haberlerin ancak % 10’u gazete, radyo ve televizyonlar tarafından kullanılmakta, % 90’ı ise ilgi çekmediği, olağan görüldüğü veya yer olmadığı için elenmektedir. İnternet gazeteciliğinde ise haberlerin tamamına yakını kullanılabilmektedir.
  • Haber siteleri, son dakika haberlerini vermenin yanında, geleneksel medyada yayımlanan haberleri de okurlara duyurmaktadır. Genellikle gazetelerden ve dergilerden derlenen haberler özet olarak ya da ilgili gazetenin haber sayfasına link verilerek sunulmaktadır. Haber sitelerinde içeriğin kalitesi, aktarılan bu haberlerin sayısına göre de değişebilmektedir. Gazete ve ajans haberlerinden yapılan aktarmalar izinsiz olduğu için meslek etiğine aykırılık oluşturmakta, ayrıca kolay yoldan haberciliğe neden olarak sitedeki haberlere duyulan güveni sarsmaktadır.
  • Haber, yorum içermeyen yazılardır. Ancak habercilikte, habere yönelik yorum yapma, okuru farklı açılardan aydınlatma ve fikir beyan etme gereği de bulunmaktadır. Bu nedenle gazete ve dergilerde köşe yazıları, televizyonlarda ise, yorum programları yayınlanmaktadır. Haber sitelerinde de haberlerin yanı sıra haberleri destekleyen, toplumsal ve siyasi olaylarla ilişkili fikir yazılarının bulunması gerekmektedir. Fikir yazarlarının muhabirler gibi istihdamı gerektiren ya da telif usulü yazan kişiler olması nedeniyle bir maliyeti bulunmaktadır. Haber siteleri fikir yazarları istihdamı yerine, ya gazete ve dergilerdeki köşe yazarlarının yazılarını alıp tekrar yayınlamayı tercih etmekte ya da site yöneticileriyle bazı yazarlar arasındaki ikili ilişkiler ve dostluk bağlarıyla haftalık yorum yazıları yayınlayabilmektedir.
  • Haber sitelerinde siteye ilişkin künyeler bulunmaktadır. Bu künyelerde yayımdan sorumlu olan kişilerin adları, irtibat kurulacak telefon numaraları ve posta adresleri yer almaktadır. Ancak birçok sitede yayın amaçlarına yönelik herhangi bir sayfa bulunmamaktadır. 
  • Ana sayfada yer alan haber sayısı da sitelere göre değişmektedir. Birçok sitede haberler ana sayfada başlık olarak sunulmakta, haber metinlerine bağlantılar yapılmaktadır. Bunun yanında siteler genellikle haberleri çeşitli alt bölümlere ayırmaktadırlar (Siyaset, magazin, ekonomi, spor vb.) Ayrıca sitelerde yer alan yorum yazıları haberlerden ayrı bir şekilde düzenlenmektedir. Hemen hemen tüm haber sitelerinde bulmaca, fal gibi eğlence amaçlı köşeler ile İnternet kullanıcılarının aktif katılımını sağlayacak anket veya forum köşeleri de bulunmaktadır.
  • Haber siteleri sayfalarını ziyaret eden kullanıcı sayılarını web. trends ölçümleri sayesinde öğrenebilmektedirler. Bu ölçümlerde her gün sayfa sayfa, haber haber ölçümleme yapılmaktadır. Ayrıca İnternet sitelerini ziyaretçi sayılarına göre inceleyerek dünya sıralamasında kaçıncı olduğunu gösteren Alexa sistemiyle de ölçümleme yapılabilmektedir. Alexa bir anlamda TV'lerin reyting ölçümünün sanal âleme yansımış halidir. Şu ana dek dünyada en sağlıklı ölçümü gerçekleştirdiği konusunda üzerinde hemfikir olunan en popüler ölçüm sistemidir. Alexa kendi sistemine kayıtlı olan sitelerin ziyaretçi sayısını, dünyaya yayın yapan yaklaşık 20 milyon site arasında sıralamaktadır.
KAYNAKÇA: http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/modul_pdf/321GM0022.pdf

İnternet Gazeteciliği


  • Gazeteler, teknolojik gelişmelerdeki hızlı ilerlemenin sonucunda geleneksel gazete yayımlarının yanı sıra İnternet kanalıyla okurlarına yeni bir yöntemle ulaşabilmenin fırsatını elde etmişlerdir. İnternet gazeteleri, basın alanında çalışanlara olduğu kadar okurlara da son dakika haberlerine hızlı ulaşım, online gazete arşivleri ve bu arşivlerdeki haberlere ulaşabilme gibi yeni olanaklar sunmaktadır. Ayrıca İnternet, gazeteleri güncellikten bir adım öteye taşıyarak okurlara gazeteleri ile iletişim olanağı da sağlayabilmektedir.
  • Yerel, ulusal ve uluslararası alanda siyasetten ekonomiye, spordan sağlığa kadar uzanan farklı içerikteki haberlere ulaşım olanağı veren haber sitelerinin sayısı da hızla artmış ve haber yayım platformları içinde özel bir yer edinmeye başlamıştır.
  • Haber, modern yaşamın vazgeçilmez bir unsurudur. İnternetin haber yayımında etkin olarak kullanılması, İnternet kullanıcılarının haber ediniminde İnterneti önemli bir araç konumuna getirmiştir Özellikle 18–24 yaş grubundaki İnternet kullanıcılarının enformasyon ediniminde İnternete başvurma oranları yaklaşık yüzde 68’dir. Ancak İnternetten elde edilen bilgilerin güven sorunuyla karşı karşıya olduğu bir gerçektir. Haber kaynaklarının aşırı derecede artması, yani “haber çöplüklerinin yaratılması” bu durumu daha da içinden çıkılmaz hale getirmektedir. Şu an itibarıyla İnternet gazeteciliğinde, haberin hangi amaçla ve çoğu kez kim tarafından düzenlendiği genellikle bilinmemektedir. Bu nedenle de, haber seçiciliği konusunda daha dikkatli olmak gerekir. Özellikle son dönemde İnternet gazeteciliğinde asparagas haber patlaması yaşanması, haberin güvenirliği konusunda bazı stratejiler geliştirmeyi zorunlu kılmıştır.
          Fethi Kaya, Akademi Dergisinin 1. sayısında bu konuda basit, ama önemli birkaç öneri               sunmaktadır.
  • Bir haber sitesine ilk kez giriyorsanız öncelikle künyesine bakınız. Sitenin sahibi ve çalışanlarını tanıtan, misyonunu tarif eden künyeyi bulamıyorsanız güvenmeniz için hiçbir neden yoktur.
  • Haberini okumakta olduğunuz sitede imla kurallarına uyulup uyulmadığına bakınız. 
  • Siteyi yönetenlerin daha önce yayıncılık ve habercilik yapıp yapmadıklarını öğreniniz. 
  • Takip ettiğiniz sitedeki bilgilerin taze bilgi mi yoksa üç ay öncesinin bayat bilgileri mi olduğuna dikkat ediniz. 
  • Sitedeki haberler kadar sitede yer alan reklâmlara da bakınız. Reklâm ve haber dengesi reklâm lehine ağır basıyorsa, bu sitenin kuruluş amacından kuşkulanınız. 
  • Artık önemli bütün yayın kuruluşları ve basılı gazeteler kendi haber sitelerini oluşturmuş durumdadır. Bu siteler diğer sitelere göre daha fazla bilinen ve en azından profesyonel kişiler tarafından yönetilen sitelerdir. Dolayısıyla haber yapma tekniklerini iyi bilen, haberi iyi aktarabilen başvuru siteleri olarak değerlendirilebilir. Böylece, önemli sitelerde hiç yer almayan haberlerin asparagas (şişirme haber) olduğu anlaşılabilir ve bu düzmece haber ve sitelerin büyük bir kısmı elenebilir.
KAYNAKÇA: http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/modul_pdf/321GM0022.pdf

. İNTERNET YAYINCILIĞININ ORTAYA ÇIKIŞI VE GELİŞİMİ



Dünyada ve Türkiye’ de İnternet Medyası

  •          İlk kez 1960’lı yıllarda özel laboratuvarlarda kullanılmaya başlanan İnternette amaç,bir noktada toplanan bilgilere aynı anda farklı birimlerin kolayca ulaşmasını sağlamaktır. Bu amaçla ilk kez İngiltere’de uygulamaya geçilmiştir. 1960’lı yılların sonunda Amerikan Savunma Bakanlığı’nın savunma amaçlı kurduğu bilgisayar ağı (ARPANET) bugünkü İnternetin prototipini oluşturmuştur. 1980’li yıllarda ABD tarafından MILNET adıyla askeri amaçlı kurulan ağ, 1990’lı yıllarda ticari kullanıma açılarak hızla yayılmış ve bugün yüz milyonların kullandığı bir yapı haline gelmiştir. İnternetin bu derece hızlı yaygınlaşması ve kullanılmasının temelinde, gün geçtikçe ucuzlayan teknolojik bir donanımla beslenmesi ve geleneksel kitle iletişim araçlarına göre farklı yapılanmaya sahip olması vardır. İnternet kullanımının yayılmasını körükleyen ve ona avantaj sağlayan diğer faktörleri de şöyle sıralayabiliriz. Bireysel, grup ve çoklu iletişimi bir arada barındırması,Yayıncılık için düşük tamamlanmış maliyet ve düşük marjinal maliyet yaratması, Maliyeti az, küresel çoklu iletişime olanaklar vermesi, Düşük maliyetli küresel, metin temelli kişilerarası iletişime izin vermesi. İnternet medyasının başlangıcını, yazılı basının sayfalarını İnternet’e aktarması oluşturmaktadır. 1995’te, New York Times, The Washington Times gibi gazetelerin yayınlarını birebir İnternet’e aktarmaları bu süreci başlatmıştır. Aynı yıl Avrupa’da da International Herald Tribune ve Daily Mirror gibi gazeteler sayfalarını İnternet’e açmıştır.
  •      Türkiye'de ise 12 Nisan 1993 tarihi, İnternetin miladı olarak kabul edilir. Bu tarihte ODTÜ'den ilk İnternet bağlantısı gerçekleştirilmiştir. İçeriğini İnternete taşıyan ilk yayın Aktüel Dergisi olmuştur. (Temmuz 1995) Dergi, Boğaziçi Üniversitesi’nin sunumcu bilgisayarları üzerinden, yine bu üniversitenin öğrencileri tarafından güncellenip dünyaya açılmıştır. İnterneti ilk keşfeden gazete olan Zaman Gazetesi, 2 Aralık 1995'ten itibaren gazetede yer alan haberleri ve köşe yazılarını İnternetten yayınlamaya başlamış, ancak yazıların ve haberlerin tamamını İnternete açmamıştır. Zaman Gazetesi ayrıca eski sayıları arşivleyerek herkesin ulaşmasını da sağlamıştır.
  •      1996 yılında, Türkçe İnternette sadece Aktüel Dergisi ve Zaman Gazetesi bulunmakta, henüz İnternette olmayan gazetelerin açığını ise Xn (eksen) kapatmaktaydı. Xn’in yayın kadrosu, gazeteleri her gün tarayarak seçme haberleri ve köşe yazılarını İnternet'e taşımaktaydı.
  •      İçeriğinin tamamını İnternete açan ilk gazete Milliyet gazetesidir (27 Kasım 1996).Hürriyet ve Sabah gazeteleri de Milliyet Gazetesini izlemiştir.(1 Ocak 1997) Radikal Gazetesi 28 Mart 1998'de, Cumhuriyet Gazetesi ise, 7 Mayıs 1998'de İnternete açılmıştır. Cumhuriyet Gazetesi 2000 yılının nisan ayında İnternet üzerinden abonelik sistemini getirmiş ve abone olan okurlar kendilerine verilen şifreyle o günkü sayıya ulaşabilmişlerdir. 
  •      Ülkemizde ulusal yayın yapan bütün gazeteler gibi yerel gazetelerin büyük çoğunluğunun da İnternet sitesi bulunmaktadır. Birçok gazetenin sitesi, ilk zamanlarda sadece o günkü sayının içeriğine yer verirken, şimdi 24 saat güncellenir ve yeni haber eklenir hale getirilmiştir. 
  •      Gazetelerin yanında televizyon ve radyolar da İnternette site açma zorunluluğu duymuşlardır. Televizyon ve radyolar sitelerinde program içeriklerini tanıtırken aynı zamanda da günün gelişen önemli olaylarını okurlarına aktarmaktadırlar. Bazı televizyonların sitelerinde görüntülü haberler de yayınlanmaktadır. Ziyaretçiler televizyon haberlerini siteden indirerek ya canlı olarak seyretme olanağına sahiptirler. Radyolar ise İnternet üzerinden canlı yayın yaparak dünyanın herhangi bir bölgesinden dinlenebilmektedirler.
  •      Türkiye'de İnternet üzerinden bağımsız yayın yapan ilk site NetHaber’dir. Türkiye'nin en büyük servis sağlayıcılarından biri olan Superonline'ın İnternet sitesine bağlı olarak kurulan NetHaber, Anadolu Ajansı ve Reuters'in haberlerini ziyaretçilerine ulaştırmıştır. Bu gelişme İnternet yayıncılığı için atılan önemli adımlardan biridir.
  •  İçeriği tamamen kendine özgü olan ve bağımsız yayıncılık yapan ilk site, gazeteci Ahmet Tezcan'ın kurduğu www.dorduncukuvvetmedya.com’dur. Televizyonda program olarak yayınlanan “Dördüncü Kuvvet Medya” bu olanağını kaybedince, İnternete taşınarak medya etiği konusunda duyarlı gazetecileri de aynı ortamda buluşturmuştur. Mayıs 1998'de İnternet üzerinden yayınlanmaya başlayan site, hiçbir gruba bağlı olmadan yayın yapan sitelerin de öncülüğünü yapmıştır.
  •      2000 yılının başında ise büyük sermaye gruplarına bağlı olmayan gazetecilerin öncülüğünde birçok haber sitesi yayına geçmiştir. Bunda medyada yaşanan ekonomik krizin etkisi de büyüktür. Birçok deneyimli gazeteci işsiz kalmış ve mesleklerini İnternette açtıkları sitelerle sürdürmüşlerdir. Bu durum, Türkiye'de İnternet gazeteciliğinin gelişmesine olumlu katkı sağlamıştır.
  • Superonline'nin İnternet sitesinde haber yayınlaması benzer siteleri de aynı şekilde ziyaretçilerini son gelişmelerden haberdar etme zorunluluğuna itmiştir. Servis sağlayıcı firmalar İnternet sitelerinde haber yayınlamaya başlamışlardır. Şu anda ister amatör olsun ister profesyonel, İnternet sitelerinin büyük çoğunluğu son dakika haberlerine sitenin bir köşesinde yer ayırmaktadırlar. Böylece, önemli bir gelişme dakikalarla sınırlı bir zamanda milyonlarca kişiye kısa bir sürede ulaşabilmektedir.
  • Gün geçtikçe bilgisayar kullanıcı sayısı ve buna bağlı olarak İnternet kullanıcılarının artması İnternet gazeteciliğinin gelişmesine önemli katkı sağlamıştır. Sadece 2004’ün ilk dört aylık döneminde 4,7 milyon web sitesi kurulmuştur. Şu anda dünyada 70 milyona yakın web sitesi ve ağ, 700 milyonluk bir kullanıcı kitlesine sahiptir. Ayrıca son dönemlerde üstün teknoloji ürünü cep telefonlarıyla İnternet ulaşımının sağlanması ve kısa mesajlarla telefon sahiplerine mesaj iletilmesi, İnternet gazeteciliğinin yayılmasının önemli etkenlerindendir.
KAYNAKÇA: http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/modul_pdf/321GM0022.pdf