- Haber yayımcılığında aslolan, yayın aracının kendi muhabirleri tarafından haberlerintoplanmasıdır. Ancak reklâm ve diğer gelirleri yeterli düzeyde olmayan İnternet haber kuruluşlarının kendi haber örgütlenmelerini kurmaları pek mümkün değildir. Bu nedenle birçok haber sitesi, geniş haber toplama ağına sahip olan haber ajanslarından yararlanmaktadır. Bunun yanında İnternetten, elektronik postalardan veya kendi kaynaklarını kullanarak da çeşitli haberler derleyebilmektedirler.
- Haber sitelerinin çoğunda haber editörleri bulunmasına rağmen henüz bir muhabir kadrosu oluşturulmamıştır. Bu da haberlerin ajans kaynaklı kullanılmasına neden olmaktadır. İnternet gazeteleri, haber ajanslarının kullanıma sunduğu haberlerden basılı gazetelerden daha fazla yararlanmaktadır. Haber ajanslarının yayınladıkları haberlerin ancak % 10’u gazete, radyo ve televizyonlar tarafından kullanılmakta, % 90’ı ise ilgi çekmediği, olağan görüldüğü veya yer olmadığı için elenmektedir. İnternet gazeteciliğinde ise haberlerin tamamına yakını kullanılabilmektedir.
- Haber siteleri, son dakika haberlerini vermenin yanında, geleneksel medyada yayımlanan haberleri de okurlara duyurmaktadır. Genellikle gazetelerden ve dergilerden derlenen haberler özet olarak ya da ilgili gazetenin haber sayfasına link verilerek sunulmaktadır. Haber sitelerinde içeriğin kalitesi, aktarılan bu haberlerin sayısına göre de değişebilmektedir. Gazete ve ajans haberlerinden yapılan aktarmalar izinsiz olduğu için meslek etiğine aykırılık oluşturmakta, ayrıca kolay yoldan haberciliğe neden olarak sitedeki haberlere duyulan güveni sarsmaktadır.
- Haber, yorum içermeyen yazılardır. Ancak habercilikte, habere yönelik yorum yapma, okuru farklı açılardan aydınlatma ve fikir beyan etme gereği de bulunmaktadır. Bu nedenle gazete ve dergilerde köşe yazıları, televizyonlarda ise, yorum programları yayınlanmaktadır. Haber sitelerinde de haberlerin yanı sıra haberleri destekleyen, toplumsal ve siyasi olaylarla ilişkili fikir yazılarının bulunması gerekmektedir. Fikir yazarlarının muhabirler gibi istihdamı gerektiren ya da telif usulü yazan kişiler olması nedeniyle bir maliyeti bulunmaktadır. Haber siteleri fikir yazarları istihdamı yerine, ya gazete ve dergilerdeki köşe yazarlarının yazılarını alıp tekrar yayınlamayı tercih etmekte ya da site yöneticileriyle bazı yazarlar arasındaki ikili ilişkiler ve dostluk bağlarıyla haftalık yorum yazıları yayınlayabilmektedir.
- Haber sitelerinde siteye ilişkin künyeler bulunmaktadır. Bu künyelerde yayımdan sorumlu olan kişilerin adları, irtibat kurulacak telefon numaraları ve posta adresleri yer almaktadır. Ancak birçok sitede yayın amaçlarına yönelik herhangi bir sayfa bulunmamaktadır.
- Ana sayfada yer alan haber sayısı da sitelere göre değişmektedir. Birçok sitede haberler ana sayfada başlık olarak sunulmakta, haber metinlerine bağlantılar yapılmaktadır. Bunun yanında siteler genellikle haberleri çeşitli alt bölümlere ayırmaktadırlar (Siyaset, magazin, ekonomi, spor vb.) Ayrıca sitelerde yer alan yorum yazıları haberlerden ayrı bir şekilde düzenlenmektedir. Hemen hemen tüm haber sitelerinde bulmaca, fal gibi eğlence amaçlı köşeler ile İnternet kullanıcılarının aktif katılımını sağlayacak anket veya forum köşeleri de bulunmaktadır.
- Haber siteleri sayfalarını ziyaret eden kullanıcı sayılarını web. trends ölçümleri sayesinde öğrenebilmektedirler. Bu ölçümlerde her gün sayfa sayfa, haber haber ölçümleme yapılmaktadır. Ayrıca İnternet sitelerini ziyaretçi sayılarına göre inceleyerek dünya sıralamasında kaçıncı olduğunu gösteren Alexa sistemiyle de ölçümleme yapılabilmektedir. Alexa bir anlamda TV'lerin reyting ölçümünün sanal âleme yansımış halidir. Şu ana dek dünyada en sağlıklı ölçümü gerçekleştirdiği konusunda üzerinde hemfikir olunan en popüler ölçüm sistemidir. Alexa kendi sistemine kayıtlı olan sitelerin ziyaretçi sayısını, dünyaya yayın yapan yaklaşık 20 milyon site arasında sıralamaktadır.
18 Kasım 2012 Pazar
İnternet Haber Sitelerinin Yapısı
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder